Friday, December 3, 2010

solat sunat malam jumaat dan hari jumaat


salam haii semua.. memandangkan hari ni dh masuk hari jumaat saya nk kongsi tentang cara2 menunaikan solat sunat hari jumaat.. tapi saya lambat update entry ni.:( spttnye solat mlm jumaat dilakukan pada waktu maghrib hingga isya' pada hari khamis tu.. sbb mengikut waktu islam..hari baru bermula pada waktu maghrib:) tapi ape2 pn saya akn ttp berkongsi dgn kwn2..supaya dapat mengamalkannya disamping kita menunaikan ibadah wajib:)

solat malam jumaat

lafaz niat: USOLLI RAK'ATAINI SUNNATAN LILLAHI TA'ALA.
maksud: sahaja aku solat dua rakaat sunat kerana ALLAH Ta'ala


rakaat pertama: slps doa iftitah baca al fatihah dan seterusnya surah al ikhlas sebanyak 11 kali
rakaat kedua : selepas al fatihah baca surah al ikhlas 11 kali juga solat ini disunatkn dilakukan sebanyak 12 rakaat,ikut kemampuan kesihatan anda ye:) setiap 2 rakaat 1 salam

solat hari jumaat
sebelum tunaikn solat jumaat disunatkan solat hari jumaat 4 rakaat dengan 1 salam

lafaz niat: USOLLI ARBA'A RAK'ATIEN SUNNATAN LILLAHI TA'ALA
maksud : sahaja aku solat empat rakaat sunat kerana allah ta'ala.


rakaat pertama: selepas al fatihah baca surah al ikhlas 50 kali
rakaat kedua, ketiga dan keempat : sama seperti rakaat pertama selepas salam berdoa seperti biasa ye:) bagi muslimah solat ini disunatkn sebelum solat zohor :)

No comments: