Thursday, December 9, 2010

big apple dan makanan syurga neraka


assalamualaikum haii semua, dh lama xupdate blog ni..huhu..minta maaf saya xde idea nk tulis lately,tibe2 terdapat idea psl big apple n mknn..hikhik.. sape suke big apple?angkat tgn!!!:D sedapnye donut2 yg disaluti cream dan coklat yg manis tu..hm,,yummy..mkn seketul xcukup..rase nk mkn 2 3 4 5 ketul(oih,byknya..hehe) berckp psl makanan ni..kita kene bersyukur sebab kita masih mampu untuk memperolehi makanan yg sedap lagi halal.dan kita juga perlu muhasabah diri kita untuk menikmati makanan syurga:)macammana kita nk tau apa makanan dekat syurga?ape makanan dekat neraka..?

firman allah: ketahuilah bahawa kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah permainan dan hiburan yg melalaikan serta perhiasan yg berkurangan. juga bermegah- megah di antara kamu dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan serta berlumba - lumba memperbanyakkan harta benda dan anak pinak. semua itu terhad waktunya samalah seperti hujan yg menumbuhkan tanaman yg menghijau subur menjadikan para penanamnya gembira dengan kesuburannya, kemudian tanaman itu menjadi kering dan engkau melihatnye berwarna kuning akhirnya ia menjadi hancur. ingatlah diakhirat azab yg berat disediakan bagi golongan yg hanya mengutamakan kehidupan dunia itu dan ada pula keampunan besar serta keredhaan daripada ALLAH disediakan bagi orang yang mengutamakan akhirat. ingatlah bahawa kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya. ( surah al-hadid, ayat 20)

daripada firman ni kita dapat lihat bahawa dunia itu hanyalah kenikmatan sementara tp kenikmatan yg sementara inilah manusia kejar melebihi akhirat..sama macam big apple..nikmatnye bila kita makan..tapi nikmat tu akan hilang bila kita dh habis makan.jadi kawan - kawan marilah kita muhasabah diri supaya kita memperbetulkan niat kita di muka bumi ini untuk berusaha mengejar nikmat akhirat.kerana kenikmatan di akhirat adalah kenikmatan terbesar yang kita akan menyesal jika kita tidak dapat memperolehinya.

No comments: