Saturday, December 4, 2010

apakah dosa yg lebih besar dr zina?


assalamualaikum
hai semua
menjawab persoalan kpd title saya arini,DOSA YG LEBIH BESAR DARI ZINA ADALAH MENINGGALKAN SOLAT FARDHU YG DIWAJIBKAN KEATAS SETIAP UMAT ISLAM.

ha, takut kn bile dga.tpi itulah kebenarannya.perkara yg kecil dan remeh itulah yg dipandang ringan oleh umat islam zaman sekarang.seperti yg kita solat adalah tiang agama seorang muslim.
sama seperti sebuah rumah yg mempunyai tiang,tnpa tiang maka akn bergoyang lah rumah itu dan robohlah struktur binaannya.
sama seperti kita,kalau kita sebagai seorang muslim tidak menunaikan solat maka goyahlah pegangan kita, maka runtuhlah akhlak kita dan dari situ bermulalah detik2 dosa yg akn berlaku.drpd dosa kecil kepadalah dosa besar..entry ini adalah muhasabah kepada diri saya sendiri dan juga semua umat islam.
mari kita sama2 tanamkan semangat menunaikan solat sama seperti kita bersemangat untuk mengulangkaji pelajaran atau pun semangat kita untuk melakukan hobi kita..mudah bukan:)

TIP2 untuk menanamkan sifat ambil berat tentang solat

1)solat di awal waktu
2)banyakkan membaca article mengenai kebaikan solat dan dosa meninggalkan solat
3)rajinkan diri menunaikan solat sunat,mulakan dengan solat yg mudah seperti solat isyraq,solat duha,solat hajat disitu kita akn nmpak keindahan solat.
4)membaca tafsir al quran dan mendalami kisah2 yg terdapat didalam tafsir tersebut untuk meningkatkan pengetahuan mengenai dosa dan pahala
5) yg paling penting,TETAPKAN IMAN dan igt bahawa KITA ADALAH HAMBA ALLAH YG DIJADIKAN DI MUKA BUMI INI UNTUK BERIBADAH KEPADANYA:)

firman ALLAH: serta bertasbihlah kepadaNYA pada malam hari dan sedudah mengerjakan solat
(surah qaf ayat 40)

jom baca kisah DOSA TINGGAL SOLAT disini:)

No comments: