Friday, December 3, 2010

masih berusaha..cayok




assalamualaikum
hai semua.
oh entry arini just nk cerita pasal kelemahan diri..hukhuk..hina dina sungguh kenyataan..
tp mmg hina..sbb sebagai hambaNYA , saya masih berusaha membaiki kelemahan kesilapan diri.
pernah dulu aku salu je pk hodoh nye aku ni..(xbersyukur kn?)ye, tp mmg dulu itu yg aku pk,
n aku salu tertanya2 nape aku xcantik cam org ni.nape org tu cantik.tp aku x?
(jgn tiru attitude ni ok, ni namanya hamba ALLAH yg tidak bersyukur sbb secantik ciptaan adalah ciptaan allah ok:) )
tp bila makin dewasa n makin meningkat tumbesaran,hik, aku semakin sedar n bersyukur dengan ciptaan ALLAH..aku masih punya mata untuk melihat
masih punya hidung untuk bernafas
masih punya mulut untuk berbicara
masih punya tgn untuk menulis,mkn,mandi,bla bla
masih punya kaki untuk berjalan, lari, jogging,senam(penah wat ke?ish,kate student dietetic:P)

dlm erti kata lain aku masih mampu melakukan ibadah allah dengan sempurna tanpa sebarang kecacatan yg membataskan pergerakan aku..thank you ALLAH

jadi kwn2 yg rasa rendah diri mestilah muhasabah diri masing2 ye, kite kene igt ALLAH jadikan kita n hidupkn kita dekat muka bumi ini untuk beribadah kepadanya bukn untuk menilai allah itu tidak adil sebab jadikan kita xcantik..kwn2 kena igt jugak sebenarnya kecantikan itu adalah benda yg subjektif..haaa,subjektif yg mcm mana?
sbbnya adalah kecantikan yg abadi adalah kecantikan akhlak kita sebagai seorang muslim(sambil muhasabah diri..hukhuk)
allah tidak memandang kepada kecantikan rupa seseorang kalau akhlaknya sudah menyerupai syaitan..sebab tu allah adalah pencipta kita yg sgt2 adil ok:) kita perlu bersyukur dengan ciptaannya.

ok, berbalik pada rendah diri td.kalau kita duk pk pye pk kita ni hodoh mmg la hodoh.sbb kita xnk bentuk diri kita jadi cantik..boleh ke bentuk jadi cantik???

boleh.kecantikan nabi muhammad terletak pada kesungguhannya menyampaikn islam kepada kita dan kesungguhan baginda beribadah kepada allah.haa..kn islam tu unik..walaupun ada hadis yg mengatakan rasulallah mmg handsome cantik rupa..itu xdinafikan.pokok pangkalnya ciptaan ALLAH itu indah jika kita pn turut mengindahkan hari2 kita dengan mengindahkan akhlak kita:)

firman ALLAH: sebenarnya apa yg ada pada kamu akn habis dan lenyap dan apa yg ada disisi allah tetap kekal. sesungguhnya kami pasti akan membalas org yg sabar dgn memberikan pahala yg lebih baik drpd apa yg mereka telah kerjakan . sesiapa yg beramal salih daripada lelaki atau perempuan sedangkan dia beriman, maka sesungguhnya kami akn menghidupkan dengan kehidupan yg baik dan sesungguhnya kami akan membalas mereka dengan memberikan pahala yg lebih baik drpd apa yg telah mereka kerjakan. ( surah al - nahl, ayat 96-97)

drpd firman allah ni dh terangkn bila kita buat baik dibalas baik..itulah indahnya islam dan dengan cara mencari keredhaan allah itulah terletak kecantikan kita yg sebenar.indah kn?kn?:)

akhir kata, marilah kita sama2 muhasabah diri dan membaiki kelemahan diri dengan mendekatkan diri dan mengabadikan diri kepada pencipta kita..cantik xcantik bukn penghalang yg penting adalah hati kita dan siapa kita,samaada sebagai seorg muslim?atau bukan:)
kat sini saya nk share sikit pembacaan saya dari article di fb,jom bace:)

1 comment:

hamba said...

salam bella
i like this entry
jom cantikkan ahklak^_^